Love Bergström ny oppositionsledare i Huddinge

Moderaterna har utsett Love Bergström som ny gruppledare och oppositionsråd i Huddinge efter att Daniel Dronjak valt att lämna politiken. Vid Loves sida kliver Hampus Holmgren upp som vice gruppledare och andra oppositionsråd.

Love Bergström är ett etablerat namn inom Huddingepolitiken. Han har tidigare varit kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och är sedan maktskiftet andre vice ordförande i Samhällsbyggnadsutskottet.

– Jag ser fram emot att få leda förnyelsearbetet i Moderaterna och arbeta för att Huddinge ska bli en kommun som underlättar människors möjlighet att leva sitt liv efter eget huvud och göra rätt för sig. Vi vill påbörja nästa stora resa för Huddinge där vi ska ha Sveriges bästa skolor, bli en tryggare kommun och den bästa platsen att både växa upp och bli gammal i. Moderaterna behövs nu mer än någonsin i Huddinge, säger Love Bergström.

Hampus Holmgren har en bakgrund från Moderaternas HBTQ-förbund Öppna moderater och jobbat som politisk tjänsteman i Huddinge sedan 2017. Under tiden i Huddinge har han haft olika politiska uppdrag men kommer den här mandatperioden vara ansvarig för partiets skolfrågor.

– I Huddinge finns det många elever som bär med sig sociala utmaningar hemifrån och därför behöver vi stärka länken mellan skolor, föräldrar, elever och socialtjänsten för att fånga elever som befinner sig i en riskzon. Jag vill bidra till att alla elever blir sedda och att deras enskilda förutsättningar är styrande när vi utvecklar skolan, säger Hampus Holmgren (M).

Det var en enig moderat grupp som nominerade Love Bergström och Hampus Holmgren till deras nya uppdrag som oppositionsråd. Beslut fattas på kommunfullmäktige den 11:e december.